کتاب روزها و رویاها اثرپیام یزدانجو
تاریخ ایجاد: 20ام اردیبهشت
رمان ایرانی
روزها و رویاها حکایت دردآشنای دو انسان است، انسانهایی که نیروی عشق به هم پیوندشان میدهد و سپس از هم دورشان میکند، روایتهایی پُرکشش که مخاطب را از همان ابتدا به وجد میآورد، هرچند همزمان حسی از نگرانی، ترس و نافرجامی را نیز در وجودش ایجاد میکند.
شخصیتهای اصلی داستان از همان ابتدا به خواننده معرفی میشوند: آرش، خواننده، نوازنده و ترانهسرایی با سبکی متفاوت و دیدگاهی خاص نسبت به زندگی و پیرامونش است. از آدمهایی که اهل مبالغه و ادا در آوردن هستند، بیزار است. با جمعهای خاصی نشست و برخاست دارد و بهطبع دیدگاهش به عشق هم منحصربهفرد است. بنابراین از همان ابتدای امر پیداست که داستان با یک موضوع عشقیِ کلیشهای فاصله دارد.
شخصیت مقابل آرش، بیتا است؛ زنی که قبلاً طعم تلخ طلاق را چشیده و یک دختربچه دارد به اسم هانا. بیتا عکاسی میکند، شعر میگوید، کتاب میخواند و برعکسِ آرش نگران آینده نیست. او در گذشته سیر میکند و بهدلیل تجربیات بدِ گذشته، ذهن آشفته و پریشانی دارد و آرش از همان ابتدا، به این مسئله پی میبرد. برای مثال در صفحهٔ ۱۱ نویسنده سعی دارد با توصیف دیوار شلوغِ بالای شومینهٔ خانهٔ بیتا، تلاطم ذهنی او را به خواننده نشان دهد:
بالای شومینه انبوه قاب عکسهای قهوهای، با عکسهای کوچک و بزرگ و کهنه و نو، تاریخچه زندگی یک زن و یک خانواده را روایت میکرد. تاریخی مصور با عکسی از دخترکِ چندماهه در آغوش مادر آغاز میشد و بعد به بیتای بیستوهشتساله میرسید، با همان پیراهن سورمهای و سرخابی که امشب تنش بود. عکس روتوششدهای پدرِ دخترک را با لباس افسری و حین سیگار کشیدن، کنار یک کلبۀ جنگلی نشان میداد. قاب عکس بزرگتری به سه عکس سیاهوسفید کهنه از ازدواج پدر و مادرش اختصاص داشت. یک عکس کودکستانی از خودش، در جنگلی که سراسر در مه فرو رفته بود. با چشمهای درشت خندان…
یا وقتی که میز مطالعهٔ بیتا را در صفحهٔ ۱۲ توصیف میکند:
یک میز مطالعهٔ چوبی، تلی از کتاب و کاغذ اینور و آنور میز، با تعداد زیادی نوشته و عکس سیاهوسفید بزرگ و عکس رنگی کوچک روی دیوارهای اتاق.
دختر و پسر آرتیستِ داستان در یک مهمانی همدیگر را ملاقات میکنند و ادامۀ داستان رقم میخورد، اما در این میان دوستانشان هم بهعنوان کاراکترهای فرعی و تأثیرگذار وارد داستان میشوند. پدر و مادر آرش در دوران انقلاب بهدلیل فعالیتهای سیاسی به زندان میافتند و بعد از انقلاب از ایران میروند. آرش پیش مادربزرگش بزرگ میشود و…
اما چیزی که در پسِ این داستان ساده وجود دارد، پیچیدگی روایتهاست. در این کتاب خواننده با فلسفه، موسیقی و ادبیات برخورد میکند و لذت دنبال کردنِ داستان برایش دوچندان میشود. از جمله مواردی که در کتاب روزها و رؤیاها به آن اشاره شده، اسامیِ کتابها و شاعران و نویسندگان مطرح دنیا نظیر فروغ فرخزاد، مارگریت دوراس، سوزان سانتاگ و اوریانا فالاچی و بهطور کل «نوشتن» است. در صفحه ۱۰۷ کتاب نویسنده نوشتن را از جنس «رؤیاپردازی» میداند و در صفحهٔ ۲۴ میگوید:
کتابها، روایتها، زندگینامههای خیالیاند. شرحی از آنچه نویسنده نزیسته، اما در نوشته خواهد زیست. هر نوشته یک اتوبیوگرافیِ انتحاری است، که نویسنده در آن زندگی میکند، در آن میمیرد. مثل حباب شیشهای سیلیویا پلات، شاعر ونویسندهی آمریکایی، که کتاب را قبلِ خودکشیاش نوشت، و بعد از آن دیگر ننوشت. چون از زندگی ناامید بود، و نوشتن نبرد با ناامیدی است. چه روزها و شبها که تنها امید هر آدم، تنها تمردش نوشتنِ چند کلمهی ساده و بیفایده است. و چه روزها و شبها که هر کلمه همین را میگوید: بنویس و بجنگ! نویسنده همیشه مینویسد، حتی، بهویژه، آن وقتها که نمینویسد.
بهمرور حضور هانا برای آرش تحملناپذیر میشود. آرش به دنبال رفتن از ایران است، اما بدون هانا. و بیتا رفتنِ سهنفره را ترجیح میدهد. بنابراین، در فصلهای آخر شاهد جدال میان رفتن و ماندنِ دو شخصیت اصلی داستان هستیم.
محوریت داستان تصمیمگیری در لحظات حساس و دشوار زندگی است. پیام یزدانجو این حس تردید و تعلیق را بهدرستی ساخته و پرداخته است. او زندگی را سرشار از لحظاتی میداند که خودمان را به یاد نمیآوریم، حتی خودمان را در آینه میبینیم اما متوجه میشویم که برایمان آشنا نیست. این بیگانگی با خود، گاهی محصول یک ناکامی است و روزها و رؤیاها قصد دارد در قالب روایتگرِ این ناکامی برای خواننده ایفای نقش کند.
چه بسیارند کسانی که با توجه به شرایط زندگی، در باورها و اهدافشان دچار تردید میشوند و با خودشان و دیگران غریبه. پیام یزدانجو برای توصیف این افراد با کلمات خوب بازی میکند. او آشفتگی و پیچیدگیهای روابط انسانها را عیان میسازد؛ در این میان کمی ترس را نیز به مخاطبش القا میکند. در صفحه ۱۳۵ کتاب روزها و رویاها میخوانیم:
«همیشه» قید آرامشبخشی است، و در عین حال هراسانگیز، مثل «برای ابد». چه بارها که به این نتیجه میرسیم که یک نفر برای ابد، برای همیشه، میماند. و چه بارها که کسی که بهنظرمان برای همیشه از ما جدانشدنی آمده، بهزودی و بیبهانه و برای ابد با ما بیگانه میشود.
پیام یزدانجو قلم خوبی دارد. نویسنده، مترجم، ویراستار و پژوهشگر است. از کتابهایی که ترجمه کرده میتوان به «فوکو را فراموش کن»، «لذت متن»، «سخن عاشق»، «در رؤیای بابل» و «شالودهشکنی» اشاره کرد. از مهمترین آثار داستانی وی «شب بهخیر یوحنا» است که در سال ۱۳۸۱ برندۀ جایزۀ بنیاد گلشیری شد. در رمان روزها و رؤیاها ردپایی از مکانهایی وجود دارد که نویسنده به آنجا رفته: هند و پاریس. پس از انتشار رمان روزها و رؤیاها، پیام یزدانجو در صفحه شخصیِ اینستاگرامش مینویسد: «برای خودم هم باورنکردنی است. ده سال! از سال هشتادوهفت در تهران که ایدۀ این رمان به ذهن من آمد، تا سال نودوهفت که به اسم «روزها و رویاها» در «نشر چشمه» منتشر شد. سال هشتادوهشت از ایران رفتم و آن ایده را همهجا با خود بردم. در هند برای نوشتنش تلاش کردم: بیشتر در ذهنم مینوشتم و کمتر اینجا و آنجا. سال نودوسه به فرانسه آمدم و آن نوشتههای پراکنده همچنان با من بود. تا اینکه بلافاصله بعدِ کتاب «باران بمبئی»، در پاریس سرگرم نوشتنش شدم. سالی را به نوشتنش گذراندم و یک سالی به بازنویسیاش گذشت. حالا که منتشر شده، احساس میکنم این بارِ تحملناپذیر بالاخره برداشته شد، و حالا میتوانم نفس بکشم!»
آرش نیز به دوردستها سفر کرده، آنقدر دور که چیزی از آن روزها و رویاها پیش چشمش نیاید، اما انگار گذشته مانند ابری غبارآلود پیوسته دورش را فراگرفته و دست از سرش برنمیدارد. خاطراتی که از آن بهعنوان «خاطرات خوش» یاد میکند، از نظرش نقابی روی حسرتِ ما انسانهاست که سرشار از اندوه روزهای ازدسترفته میباشد. بنابراین هیچ خاطرهای برایش خوشایند نیست. انگار همهٔ خاطرات «بوی مرگ» میدهند.
پیام یزدانجو حالوهوای آدمها را خوب میشناسد. میداند که ممکن است به مرور زمان دستخوش تحولاتی شویم که شاید خودمان متوجهشان نشویم. همانطور که در صفحه ۱۴۳ مینویسد:
از سنی به بعد آدمها دیگر عوض نمیشوند. شرایطشان عوض میشود، ظاهرشان عوض میشود، حال و هوایشان، حسرتهایشان، حتی عقایدشان عوض میشود، اما چیزی در عمق وجودشان تغییر نمیکند. موقعیت آدم عوض میشود، فقط جزئیاتش. کلیتِ آدم همانچه بوده میماند. تغییر توهم است، این حقیقت صاف و سفید را که از سنی به بعد هیچ چیزی در درون آدم عوض نمیشود، هیچ چیزی در عمق وجود ما تغییر نمیکند، این حقیقت که هر کسی به همین شیوه خودش را جاودانه میکند، با تن ندادن به تغییر و دلبریدن از دگرگونی، جاودانگی در جوانی، در همان سنوسالی که اوج تمایل ما به تغییر و دگرگونی است، تنها راه آدم برای اینکه خودش را با بهترین نقاب و در بهترین نمود خودش تثبیت کند، و این همان جاودانگی است که دست تطاول روزگار و تازیانهی سالها از یکایک ما دریغ میکند.
برای علاقهمندان با داستانهای رمانتیک، که فلسفه و ادبیات هم چاشنیاش باشد، کتاب روزها و رویاها انتخاب مناسبی است.
روزها و رویاها حکایت دردآشنای دو انسان است، انسانهایی که نیروی عشق به هم پیوندشان میدهد و سپس از هم دورشان میکند، روایتهایی پُرکشش که مخاطب را از همان ابتدا به وجد میآورد، هرچند همزمان حسی از نگرانی، ترس و نافرجامی را نیز در وجودش ایجاد میکند.
شخصیتهای اصلی داستان از همان ابتدا به خواننده معرفی میشوند: آرش، خواننده، نوازنده و ترانهسرایی با سبکی متفاوت و دیدگاهی خاص نسبت به زندگی و پیرامونش است. از آدمهایی که اهل مبالغه و ادا در آوردن هستند، بیزار است. با جمعهای خاصی نشست و برخاست دارد و بهطبع دیدگاهش به عشق هم منحصربهفرد است. بنابراین از همان ابتدای امر پیداست که داستان با یک موضوع عشقیِ کلیشهای فاصله دارد.
شخصیت مقابل آرش، بیتا است؛ زنی که قبلاً طعم تلخ طلاق را چشیده و یک دختربچه دارد به اسم هانا. بیتا عکاسی میکند، شعر میگوید، کتاب میخواند و برعکسِ آرش نگران آینده نیست. او در گذشته سیر میکند و بهدلیل تجربیات بدِ گذشته، ذهن آشفته و پریشانی دارد و آرش از همان ابتدا، به این مسئله پی میبرد. برای مثال در صفحهٔ ۱۱ نویسنده سعی دارد با توصیف دیوار شلوغِ بالای شومینهٔ خانهٔ بیتا، تلاطم ذهنی او را به خواننده نشان دهد:
بالای شومینه انبوه قاب عکسهای قهوهای، با عکسهای کوچک و بزرگ و کهنه و نو، تاریخچه زندگی یک زن و یک خانواده را روایت میکرد. تاریخی مصور با عکسی از دخترکِ چندماهه در آغوش مادر آغاز میشد و بعد به بیتای بیستوهشتساله میرسید، با همان پیراهن سورمهای و سرخابی که امشب تنش بود. عکس روتوششدهای پدرِ دخترک را با لباس افسری و حین سیگار کشیدن، کنار یک کلبۀ جنگلی نشان میداد. قاب عکس بزرگتری به سه عکس سیاهوسفید کهنه از ازدواج پدر و مادرش اختصاص داشت. یک عکس کودکستانی از خودش، در جنگلی که سراسر در مه فرو رفته بود. با چشمهای درشت خندان…
یا وقتی که میز مطالعهٔ بیتا را در صفحهٔ ۱۲ توصیف میکند:
یک میز مطالعهٔ چوبی، تلی از کتاب و کاغذ اینور و آنور میز، با تعداد زیادی نوشته و عکس سیاهوسفید بزرگ و عکس رنگی کوچک روی دیوارهای اتاق.
دختر و پسر آرتیستِ داستان در یک مهمانی همدیگر را ملاقات میکنند و ادامۀ داستان رقم میخورد، اما در این میان دوستانشان هم بهعنوان کاراکترهای فرعی و تأثیرگذار وارد داستان میشوند. پدر و مادر آرش در دوران انقلاب بهدلیل فعالیتهای سیاسی به زندان میافتند و بعد از انقلاب از ایران میروند. آرش پیش مادربزرگش بزرگ میشود و…
درباره کتاب روزها و رویاها
داستان پنج فصل دارد: «سرخوشی»، «زیبایی»، «جاودانگی»، «سفر» و «بخشایش». هر یک نیز روایتی ساده دارد، اما ذهنیت شخصیتهای داستان پیچیده است. در قسمتهایی از کتاب آرش از عقاید فلسفیاش میگوید و بیتا بیآنکه حرفی بزند، میکوشد ساختارهای پراکنده و نامشخص ذهنِ آرش را به هم ربط دهد. آرش همهچیز را مسخره میداند، فکر میکند آدمها مزخرفاند و مزخرف رفتار میکنند. اما در این میان، دلباختهٔ بیتا شده و با فراز و نشیبهای زیادی مواجه میشود.اما چیزی که در پسِ این داستان ساده وجود دارد، پیچیدگی روایتهاست. در این کتاب خواننده با فلسفه، موسیقی و ادبیات برخورد میکند و لذت دنبال کردنِ داستان برایش دوچندان میشود. از جمله مواردی که در کتاب روزها و رؤیاها به آن اشاره شده، اسامیِ کتابها و شاعران و نویسندگان مطرح دنیا نظیر فروغ فرخزاد، مارگریت دوراس، سوزان سانتاگ و اوریانا فالاچی و بهطور کل «نوشتن» است. در صفحه ۱۰۷ کتاب نویسنده نوشتن را از جنس «رؤیاپردازی» میداند و در صفحهٔ ۲۴ میگوید:
کتابها، روایتها، زندگینامههای خیالیاند. شرحی از آنچه نویسنده نزیسته، اما در نوشته خواهد زیست. هر نوشته یک اتوبیوگرافیِ انتحاری است، که نویسنده در آن زندگی میکند، در آن میمیرد. مثل حباب شیشهای سیلیویا پلات، شاعر ونویسندهی آمریکایی، که کتاب را قبلِ خودکشیاش نوشت، و بعد از آن دیگر ننوشت. چون از زندگی ناامید بود، و نوشتن نبرد با ناامیدی است. چه روزها و شبها که تنها امید هر آدم، تنها تمردش نوشتنِ چند کلمهی ساده و بیفایده است. و چه روزها و شبها که هر کلمه همین را میگوید: بنویس و بجنگ! نویسنده همیشه مینویسد، حتی، بهویژه، آن وقتها که نمینویسد.
بهمرور حضور هانا برای آرش تحملناپذیر میشود. آرش به دنبال رفتن از ایران است، اما بدون هانا. و بیتا رفتنِ سهنفره را ترجیح میدهد. بنابراین، در فصلهای آخر شاهد جدال میان رفتن و ماندنِ دو شخصیت اصلی داستان هستیم.
محوریت داستان تصمیمگیری در لحظات حساس و دشوار زندگی است. پیام یزدانجو این حس تردید و تعلیق را بهدرستی ساخته و پرداخته است. او زندگی را سرشار از لحظاتی میداند که خودمان را به یاد نمیآوریم، حتی خودمان را در آینه میبینیم اما متوجه میشویم که برایمان آشنا نیست. این بیگانگی با خود، گاهی محصول یک ناکامی است و روزها و رؤیاها قصد دارد در قالب روایتگرِ این ناکامی برای خواننده ایفای نقش کند.
چه بسیارند کسانی که با توجه به شرایط زندگی، در باورها و اهدافشان دچار تردید میشوند و با خودشان و دیگران غریبه. پیام یزدانجو برای توصیف این افراد با کلمات خوب بازی میکند. او آشفتگی و پیچیدگیهای روابط انسانها را عیان میسازد؛ در این میان کمی ترس را نیز به مخاطبش القا میکند. در صفحه ۱۳۵ کتاب روزها و رویاها میخوانیم:
«همیشه» قید آرامشبخشی است، و در عین حال هراسانگیز، مثل «برای ابد». چه بارها که به این نتیجه میرسیم که یک نفر برای ابد، برای همیشه، میماند. و چه بارها که کسی که بهنظرمان برای همیشه از ما جدانشدنی آمده، بهزودی و بیبهانه و برای ابد با ما بیگانه میشود.
پیام یزدانجو قلم خوبی دارد. نویسنده، مترجم، ویراستار و پژوهشگر است. از کتابهایی که ترجمه کرده میتوان به «فوکو را فراموش کن»، «لذت متن»، «سخن عاشق»، «در رؤیای بابل» و «شالودهشکنی» اشاره کرد. از مهمترین آثار داستانی وی «شب بهخیر یوحنا» است که در سال ۱۳۸۱ برندۀ جایزۀ بنیاد گلشیری شد. در رمان روزها و رؤیاها ردپایی از مکانهایی وجود دارد که نویسنده به آنجا رفته: هند و پاریس. پس از انتشار رمان روزها و رؤیاها، پیام یزدانجو در صفحه شخصیِ اینستاگرامش مینویسد: «برای خودم هم باورنکردنی است. ده سال! از سال هشتادوهفت در تهران که ایدۀ این رمان به ذهن من آمد، تا سال نودوهفت که به اسم «روزها و رویاها» در «نشر چشمه» منتشر شد. سال هشتادوهشت از ایران رفتم و آن ایده را همهجا با خود بردم. در هند برای نوشتنش تلاش کردم: بیشتر در ذهنم مینوشتم و کمتر اینجا و آنجا. سال نودوسه به فرانسه آمدم و آن نوشتههای پراکنده همچنان با من بود. تا اینکه بلافاصله بعدِ کتاب «باران بمبئی»، در پاریس سرگرم نوشتنش شدم. سالی را به نوشتنش گذراندم و یک سالی به بازنویسیاش گذشت. حالا که منتشر شده، احساس میکنم این بارِ تحملناپذیر بالاخره برداشته شد، و حالا میتوانم نفس بکشم!»
آرش نیز به دوردستها سفر کرده، آنقدر دور که چیزی از آن روزها و رویاها پیش چشمش نیاید، اما انگار گذشته مانند ابری غبارآلود پیوسته دورش را فراگرفته و دست از سرش برنمیدارد. خاطراتی که از آن بهعنوان «خاطرات خوش» یاد میکند، از نظرش نقابی روی حسرتِ ما انسانهاست که سرشار از اندوه روزهای ازدسترفته میباشد. بنابراین هیچ خاطرهای برایش خوشایند نیست. انگار همهٔ خاطرات «بوی مرگ» میدهند.
پیام یزدانجو حالوهوای آدمها را خوب میشناسد. میداند که ممکن است به مرور زمان دستخوش تحولاتی شویم که شاید خودمان متوجهشان نشویم. همانطور که در صفحه ۱۴۳ مینویسد:
از سنی به بعد آدمها دیگر عوض نمیشوند. شرایطشان عوض میشود، ظاهرشان عوض میشود، حال و هوایشان، حسرتهایشان، حتی عقایدشان عوض میشود، اما چیزی در عمق وجودشان تغییر نمیکند. موقعیت آدم عوض میشود، فقط جزئیاتش. کلیتِ آدم همانچه بوده میماند. تغییر توهم است، این حقیقت صاف و سفید را که از سنی به بعد هیچ چیزی در درون آدم عوض نمیشود، هیچ چیزی در عمق وجود ما تغییر نمیکند، این حقیقت که هر کسی به همین شیوه خودش را جاودانه میکند، با تن ندادن به تغییر و دلبریدن از دگرگونی، جاودانگی در جوانی، در همان سنوسالی که اوج تمایل ما به تغییر و دگرگونی است، تنها راه آدم برای اینکه خودش را با بهترین نقاب و در بهترین نمود خودش تثبیت کند، و این همان جاودانگی است که دست تطاول روزگار و تازیانهی سالها از یکایک ما دریغ میکند.
برای علاقهمندان با داستانهای رمانتیک، که فلسفه و ادبیات هم چاشنیاش باشد، کتاب روزها و رویاها انتخاب مناسبی است.
جملاتی از کتاب روزها و رویاها اثر پیام یزدانجو
میگویند «یک عکس بهقدر هزار کلمه حرف میزند. این گفته همانقدر اعتبار دارد که «یک نوشته بهقدر هزار عکس دیدنی دارد.» ارتباط عکسها و کتابها، نوشتهها و تصویرها، معادلهای بیزمان است. و با این حال، ارتباط نامتوازنِ این دو، محصولِ زمانهی ماست. استفان مالارمه، شاعر فرانسوی، گفته بود: همهچیزِ دنیا برای این وجود دارد که روز و روزگاری به نوشتهای در کتابی مبدل شود. بهنظر سوزان سانتاگ، نویسنده و منتقد آمریکایی، اما همهچیزِ دنیا برای این وجود داشت که روز و روزگاری در عکسی ظهور کند. با این همه، هیچکس از همهچیزِ دنیا خبر ندارد، حتی در زمانهی ما. هیچکس همهچیزِ دنیا را ندارد، حتی در زمانهی ما. (کتاب روزها و رویاها – صفحه ۲۲)
گاهی، تنها دلیل نوشتن یک نوشته پیشکش کردن آن به کسی است، یک خوانندهٔ اختصاصی، یک مخاطب خاص. (کتاب روزها و رویاها – صفحه ۲۵)
آدم از غریبه تشکر میکند، از غریبه عذر میخواهد، نه از آشنا، نه از عشقاش. دوست از دوست معذرت نمیخواهد. عذرخواهی دوستانه به چه درد میخورد؟ به درد اینکه بین دو دوست فاصله بیاندازد، و دوستی را به حد دادوستد عادلانه و محترمانه بین اشخاص غریبه تقلیل بدهد. وگرنه، کافی است که فراموش کنیم، انگار که آنچه اتفاق افتاده اصلاً اتفاق نیفتاده، نیازی به عذرخواهی نیست. (کتاب روزها و رویاها – صفحه ۲۸)
سبکی بیوسوسه بودن است، بیرؤیایی. رؤیا داشتن دلیل سنگینیِ ما است. رؤیا لنگری است برای آنکه ذهن و زندگیمان در رودبار لحظههای شتابنده غرق نشود. ریسمانی که به آن وسیله خودمان را به زمینِ واقعیت وصل کنیم و سبکیِ ستوهآورِ هستیمان را تاب بیاوریم، تا هستیِ ما فقط سیل سرگیجهآوری از اتفاقاتِ بدون پسماند و یک سطحِ سیال و غیرقابل سکونت نباشد. سبکی سفر است و رؤیا مسکنِ ما است، خانهی ما. (کتاب روزها و رویاها – صفحه ۳۵)
به من نگو قضاوت نکن. فقط مردهها قضاوت نمیکنند. میدانی، وقتی یک نفر به تو میگوید آقا، خانم، قضاوت نکن، منظورش چیست؟ منظورش این است که همان قضاوتی را بکن که خودِ من میخواهم، قضاوت دیگری نکن، فقط مثل من فکر کن. (کتاب روزها و رویاها – صفحه ۸۸)
بچهدار شدن یعنی اینکه پیشاپیش همهگونه حقی به فرزندمان بدهیم، از جمله همین که هر فداکاری پدر و مادرش را وظیفهی آنها بداند. و حتی در آینده ما را بهعنوان پدر و مادرش به رسمیت نشناسد. کسی که به خواست خودش بچه میآورد وظیفه دارد ازخودگذشتگی کند، برای اینکه آن بچه در آینده خوشبخت شود. خوشبخت، نه از پدر و مادرش خوشبختتر. خوشبختی مطلق است، نسبی نیست. (کتاب روزها و رویاها – صفحه ۱۰۸)
مشخصات کتاب
- عنوان: روزها و رویاها
- نویسنده: پیام یزدانجو
- انتشارات: چشمه
- تعداد صفحات: ۱۹۹
- قیمت چاپ سوم زمستان ۹۷: ۲۸۰۰۰ تومان
منبع کافهبوک
تازه ترین مطالب مجله بیگ برندز
یکشنبه 22 تیر 1399 / یکشنبه 22 تیر 1399
جلوگیری از شکننده شدن موها در تابستان
یکشنبه 22 تیر 1399
یکشنبه 22 تیر 1399 یکشنبه 22 تیر 1399
992 بازدید
خیلی از تابستانها تنها به ضد آفتاب اکتفا میکنیم، اما حواسمان نیست که
موها نیز در خطر هستند. برای جلوگیری از شکننده شدن موها از این
استراتژیها استفاده کنید تا در طول این فصل موها در بهترین حا
یکشنبه 22 تیر 1399 / یکشنبه 22 تیر 1399
ماسک جادویی برای رفع موخوره
یکشنبه 22 تیر 1399
یکشنبه 22 تیر 1399 یکشنبه 22 تیر 1399
981 بازدید
موخوره به چند شاخه شدن انتهای مو گفته می شود که در آن، لایه محافظ
فیبرهای انتهایي مو از بین میرود و مو شکننده می شود و به صورت چند شاخه در
می آید. بسياري از اشخاص از موخوره شکایت می کنند برای این
یکشنبه 22 تیر 1399 / یکشنبه 22 تیر 1399
نکات موثر و فوری برای تقویت و پرپشت شدن ابرو
یکشنبه 22 تیر 1399
یکشنبه 22 تیر 1399 یکشنبه 22 تیر 1399
1053 بازدید
اگر مایلید ابروهای پرپشت و ضخیمی داشته باشید به شما توصیه می کنیم قبل از
اقدام به تاتو و یا هاشور ابرو، از علل کم پشتی ابروهایتان اطمینان حاصل
کرده و آن ها را درمان یا تقویت کنید. در این مقاله شما
یکشنبه 22 تیر 1399 / یکشنبه 22 تیر 1399
8 اشتباه رایج هنگام شستن مو که مو هایتان را نابود می کند!!
یکشنبه 22 تیر 1399
یکشنبه 22 تیر 1399 یکشنبه 22 تیر 1399
992 بازدید
در اینجا به رایج ترین اشتباهاتی می پردازیم که در هنگام شستن موها مرتکب
می شویم و می خواهیم بدانیم بهترین شیوه برای شستن موها چیست. هشت اشتباه رایجی که در هنگام شستن موها مرتکب می شویمشاید
شست
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
اگر دچار ریزش موی اضطرابی هستید بخوانید
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
902 بازدید
در ریزش موی حاد که کمتر از 6 ماه از ریختن موها میگذرد، همیشه در صورت
حذف عامل زمینهای، به احتمال زیاد رشد دوباره موها قابلبرگشت است. وقتي
صحبت از ريزش مو ميشود در بيشتر موارد به دنبال يك
یکشنبه 22 تیر 1399 / یکشنبه 22 تیر 1399
موخوره چیست؟
یکشنبه 22 تیر 1399
یکشنبه 22 تیر 1399 یکشنبه 22 تیر 1399
1066 بازدید
مو خوره با نام علمی تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) مشکل شایعی می باشد.در
این بیماری، قسمت انتهایی ساقه مو شکافته شده و به دو قسمت یا بیشتر تقسیم
می شود، سپس شکافتگی به طرف ریشه پیشرفت می کند
یکشنبه 22 تیر 1399 / یکشنبه 22 تیر 1399
برای تقویت موهای کم پشت باید چه کرد ؟
یکشنبه 22 تیر 1399
یکشنبه 22 تیر 1399 یکشنبه 22 تیر 1399
943 بازدید
کم پشت بودن موها ناشی از ریزش موها و باریک شدن موهای موجود برروی پوست
فرد می باشد . در مرحله اول باید بررسی های لازم در خصوص علت این ریزش مو
انجام شود . علل مختلفی را برای آن می توان مطرح کرد .&nb
یکشنبه 22 تیر 1399 / یکشنبه 22 تیر 1399
10 نکته درباره خرید شامپو
یکشنبه 22 تیر 1399
یکشنبه 22 تیر 1399 یکشنبه 22 تیر 1399
935 بازدید
یکی از عواملی که سبب بروز حالتی بیمارگونه در مو میشود، استفاده از
شامپویی نامناسب است. کارشناسان توصیه میکنند برای داشتن موهایی سالم و
زیبا، نه تنها تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
921 بازدید
اسپری ها و حالت دهنده های مو گاهی سلامت شما را تهدید می كنند. محققان
به تازگی هشدارهای مهمی به طرفداران همیشگی این محصولات دادهاند كه كمی
حواس شان را جمع كنند و هر محصولی را روی سرشان و در هر
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
آب و هوا چه تاثیری بر موها دارد؟
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
995 بازدید
تاثیر آفتاب بر موها: آفتاب روی پوست و مو اثراتی ایجاد
میکند که همواره بر لزوم حفاظت در برابر آن تاکید میشود، حال ببینیم آب و
هوا چه تاثیری بر موها دارد؟ اگر
در ایام مسافرت و تعطیلات
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
سه اشتباه جبران نشدنی در مورد موهایتان
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
927 بازدید
آیا در آرزوی داشتن موهایی زیبا و شفاف هستید ؟ با کمی مراقبت و مواظبت به سادگی می توانید به آرزوی خود برسید ، ...آیا می دانید شما با انجام این سه کار ممنوعه ناخواسته به موهایتان آسیب جبران ناپذیر
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
موهایتان را چگونه شست و شو می دهید؟
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
961 بازدید
حمام کردن، استفاده از شامپو و شستن مو برای افراد مختلف، با فاصلههای
زمانی متفاوتی انجام میشود. برخی عادت دارند هر روز دوش بگیرند و مسلماً
در این صورت موهای خود را هم شامپو میکنند. ولی برای برخی
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
رنگ کردن مو (موهایت را نسوزان)
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
998 بازدید
اگر غلظت اکسیدن رنگ مویی که روی سر گذاشته میشود، بیش از اندازه باشد،
این مواد باعث ایجاد سوختگی پوست کف سر میشوند، زیرا به سرعت با
پروتئینهای پوست و مو ترکیب میشوند و میتوانند حالت سوختگی روی
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
۸ باور قدیمی درباره مو
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
1167 بازدید
شاید پیش از این می دانستید که شستن روزانه موهایتان می تواند آنها را خیلی
خشک کرده و به موهای شما آسیب برساند. به همین دلیل متخصصان توصیه کرده
اند که تنها دو تا سه بار در هفته موهای خود را با
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
انتخاب بهترین شامپو برای شما
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
888 بازدید
وقتی که در حمام موهایتان را میشویید و متوجه ریزش زیاد موها میشوید،
شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور میکند، عوض کردن شامپوهایتان باشد و
وقتی از حمام خارج میشوید و موهایتان را خشک کرده و شانه
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
جلوگیری از ریزش مو و داشتن موهای سالم و زیبا
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
992 بازدید
ریزش مو سن و جنس نمی شناسد ،ریزش مو امری طبیعی است ، وهر موئی درموعد
مقرر باید بریزد و موی مجدد جایگزین شود مشکل زمانی ایجاد می شود که موی
جدید جایگزین موی ریخته شده نمی گردد .دراینجا 20راهکار مفی
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
ترمیم مو چیست؟
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
1004 بازدید
کاشت مو به روش HRD یا ترمیم مو روش جایگزین کاشت مو می باشد و به جای
اینکه تار مو داخل پوست کاشته شود به واسطه یک پروتز روی پوست سر بدون
جراحی کاشته می شود.در این روش به بانک موی
یکشنبه 29 تیر 1399 / یکشنبه 29 تیر 1399
شامپوی سیر خانگی برای رشد مو و توقف ریزش مو
یکشنبه 29 تیر 1399
یکشنبه 29 تیر 1399 یکشنبه 29 تیر 1399
1031 بازدید
سیر سرشار از خصوصیات ضدقارچ و ضدباکتری فوق العاده است. بنابراین، به
درمان بسیاری از مشکلات بهداشتی و زیبایی کمک می کند. هرچند سیر اغلب در
طبخ غذا به کار می رود، اما استفاده از شامپوی سیر یک روند ج
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 / چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
نحوه ی پاک کردن حنا از روی مو
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
366 بازدید
یکی از روش های محبوب رنگ کردن مو، رنگ کردن موها با حناست. زیرا با
استفاده از آن موها به صورت کاملا طبیعی رنگ شده و بدون استفاده از مواد
شیمیایی و بدون از بین رفتن سلامتشان، به رنگ های زیبایی در می
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 / چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
با آب برنج موهایتان را تقویت کنید
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
116 بازدید
آب برنج حاوی اینوسیتول، یک کربوهیدرات است که موهای آسیب دیده را ترمیم می
کند. آب برنج همچنین حاوی اسید آمینه است، که باعث تقویت ریشه های مو،
افزایش حجم مو و داشتن موهای براق و صاف می شود.آب برنج،
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 / چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
علت اینکه پوست سر خارش دارد چیست؟
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
112 بازدید
زمانی که خارش سر اتفاق افتاده، یعنی تعادلش به هم خورده است و باید به
دنبال علت آن گشت. برای خارش سر میتوان علل مختلفی پیدا کرد. برای بعضی
اشخاص خارش در تمام کف سر و برای بعضی ديگر تنها در قسمت های
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 / چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
حنا هندی چیست؟ فواید و عوارض آن
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
124 بازدید
آیا با حنا هندی آشنایی دارید؟ آیا شما هم جزء طرفداران این نوع حنا هستید؟
ميدانيد که براي تهیه تاتو موقت از این نوع حنا استفاده می کنند؟ زیرا رنگ
دهی بالایی داشته و مدت بیشتری هم طول میکشد تا پاک ش
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 / چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
موهای نازک و کم پشت تان را تقویت کنید
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
120 بازدید
موهای نازک و کم پشت یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر خانم یا آقایی به آن دچار شود. اگر شما هم از مشکل کم پشتی مو های تان رنج می برید با ترفندها و روش های زیر از بین ببرید.موهای
ما بعد از دوره طولان
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 / چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
بازسازي موهاي سوخته و وزشده با درمان خانگی
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
110 بازدید
همه شیوه هایی كه این روزها براي صاف، فر و حالت دادن به موها به كار می
گیریم در كوتاه مدت عوارضی همراه دارند. ولی شاید بگویید كه تابحال موهای
خویش را رنگ نكرده اید و كلا عادت به استفاده از اتو و سش
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 / چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
برس مناسب مو چه برسی است؟موها را چطور برس بکشیم
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
110 بازدید
برس زدن جریان هوا را بهتر به موها می رساند، پوست سر را نرم كرده و آب
رسانی و تغذیه ریشه های مو را اسان تر می كند. بیش تر ما موهای مان را
بسیار با شتاب و سریع شانه می كنیم ولی برس زدن ارام و روزانه